Mer å vinne på direkte oppgjør
Så mange tannleger som mulig bør inngå avtale om direkte oppgjør med NAV. Det mener direktør for pensjon og ytelser i Arbeids- og velferdsdirektoratet, Hilde Olsen. Fordelen for pasientene er stor, og du som behandler kan fra i høst få enda bedre nytte av ordningen.
En direkte oppgjørsavtale gjør at tannleger er sikret oppgjør for refusjonsberettiget behandling direkte fra NAV. Tannlegene unngår å måtte kreve inn penger fra pasientene selv. Samtidig slipper pasientene å legge ut for behandling staten refunderer gjennom folketrygdloven.
Arbeids- og velferdsdirektoratet understreker den positive betydningen en avtale om direkte oppgjør har for pasienten.
– Det kan være vanskelig å legge ut for større inngrep, og i ytterste konsekvens kan pasienten unnlate å gjennomføre behandling av økonomiske årsaker. Vi håper så mange som mulig ser nytten av å inngå en avtale om direkte oppgjør, sier Hilde Olsen.
Fjerning av krav om forhåndsgodkjenning
En avtale om direkte oppgjør blir enda mer effektiv når kravet om forhåndsgodkjenning fjernes fra 1. september i år. Bortfallet av kravet innebærer i praksis at tannleger ikke lenger skal søke om godkjenning fra NAV før behandling starter. I stedet skal tannlegen selv foreta en vurdering av om den aktuelle behandlingen er stønadsberettiget. Tannlegen må alltid kunne dokumentere sine vurderinger.
– Alt i alt innebærer dette mindre administrasjon for tannlegene og raskere behandling for pasientene. Når stønadsberettiget behandling er utført, sender tannlegen eller pasienten refusjonskravet til NAV. Deretter vil NAV, ved utbetaling, kontrollere tannlegens vurderinger, sier Hilde Olsen. Hun presiserer at NAV fortsatt vil bistå tannlegene med informasjon. Bortfallet av krav om godkjenning gjelder bare for behandling omfattet av folketrygdlovens § 5 – 6.
– Opphør av forhåndsgodkjenning og inngåelse av avtale om direkte oppgjør vil føre til at tid brukt på ren administrasjon for tannlegene erstattes med tannhelsefaglige vurderinger, sier Hilde Olsen. Direkte oppgjør er dessuten et første skritt mot elektronisk innsending og saksbehandling på tannhelsefeltet.
Fra 1. september gjøres det også noen endringer i diagnoselisten for sjeldne medisinske tilstander, slik at det blir enklere for tannlegene å identifisere hva som er refusjonsberettiget behandling.
Krav fremsatt fra behandlere i form av samleregninger vil også effektivisere forvaltningen, noe som igjen vil frigjøre tid til ytterligere forbedringstiltak.
Ny organisering av oppgaver i Arbeids- og velferdsetaten
Arbeids- og velferdsetaten er inne i en omstillingsprosess der flere saksområder vil bli skilt ut fra NAV lokalt og overført til spesialenheter. Som et ledd i dette arbeidet vil alle oppgaver forbundet med saksbehandling og utbetaling i tannsaker fra 1. september blir overført til NAV Helsetjenesteforvaltning. Tannleger med direkte oppgjør har riktignok allerede forholdt seg til NAV Helsetjenesteforvaltning i over ett år.
– Fra 1. september skal både tannleger og pasienter henvende seg til NAV Helsetjenesteforvaltning, og ikke til NAV lokalt, i forbindelse med tannsaker. Helsetjenesteforvaltningen har seks regionkontorer, og tannleger som har spørsmål, ønsker å framsette refusjonskrav eller søke om forhåndsgodkjenning, må fra i høst ta kontakt med sitt regionkontor. Pasienter som har spørsmål kan ta kontakt med NAV Helsetjenesteforvaltning per telefon, sier Olsen. Kontaktinformasjon finnes på nav.no
NAV Helsetjenesteforvaltning